söndag 8 mars 2015

Ta ställning kring magsäckskirurgi


Nej till GBP från mig! Testa Brain bypass först : )

























När jag för första gången hörde talas om GBP operationer tyckte jag att det lät som något som jag skulle vilja testa på stört. På den tiden var jag totalt ovetandes om mitt sockerberoende och trodde att kampen jag förde var enbart mot övervikt. Jag var ung och ville helst se ut som Nicole Ritchie (läs spinkig). Jag har ofta funderat på hur jag kunde dedikera mig till ett kroppsideal som bestod i att se svag och ranglig ut. Det måste uppenbarligen varit min bild av hur en kvinna ska vara, vilket ju i sig är helt hemskt. Jag var tonåring och riktigt osmart. Jag förstod inte att jag var besatt av ett sjukt kroppsideal och än mindre att jag var sockerberoende. Att inte bli överviktig var det enda som upptog mina tankar och i det här läget tyckte jag alltså att GBP kirurgi lät genialiskt. Idag tycker jag att det är väldigt konstigt att sjukvården verkar har samma inställning till fetma som en förvirrad tonåring som inte tackar nej till en quick-fix. Jag önskar tack och lov inte att jag var spinkig längre. Jag vill känna mig stark, vara frisk och må bra. Jag vill för all framtid vara fri från sockerberoende som vi alla vet är en sjukdom som sitter i hjärnan. Att skära i människor utan att ens överväga att utreda beroende är vansinnigt och det är helt uppenbart att det handlar om en pinsam okunskap i samhället, samt att någon tjänar väldigt mycket pengar. Det är dags att sluta lösa problemet genom dessa kortsiktiga, naiva och desperata handlingar. Alla vet ju att den bästa lösningen i de flesta situationer i livet är att gå till botten med problemet. Sluta ta till kniven nu. Tack Nosugaradded för att ni tar ställning.

Läs fler av mina inlägg från nosugaradded.se HÄR