torsdag 12 mars 2015

Att ta steget till en sockerfri dag


Ett helt liv framför oss som sockerfria


Jag fick ett mail i veckan från en tjej som liksom så många kände att det var fullständigt omöjligt att ta steget. Som sockerberoende finns inget värre än bara tanken på att aldrig mera få äta socker. Den leder till direkta ångestkänslor och ett obehag som är så stort att man kan känna det fysiskt. Eftersom det är många som undrar så kan ni alla läsa mitt svar och mina tips på hur man kommer igång med en sockerfri dag.

Jag har själv tänkt så många gånger "det spelar ingen roll, det är försent, jag kommer aldrig att känna lycka utan sockret, jag kommer aldrig klara det ändå". Men där har man fel. Första dagarna är riktigt svåra, men jag lovar, det blir lättare!

Du måste ta en dag i taget. Börja imorgon. Gör såhär:
Känn efter när du vaknar, hur känns det i kroppen? Känner du hunger, trötthet, sötsug? Koncentrera dig på hur det känns och ta 10 djupa andetag. Lägg sedan tanken åt sidan och fokusera på att klara av den sockerfria dagen. Tänk bara att du ska klara en dag i taget. Det är bara idag som räknas. Tänk inte tankar som "vad hemskt att leva resten av livet utan socker", utan bara idag. Det är ditt enda fokus. Du är stark och du kommer att klara den här dagen. Det finns inget sen, bara nu.
Jag vet inte hur just din vardag ser ut, men försök att ta en promenad och rensa tankarna. Promenera och koncentrera dig på omgivningen. Lyssna på fåglarna, leta efter vårtecken, det rensar tankarna från att tänka bara på socker.
Ät frukost lunch och middag. Inga galna chockdieter. Mat från grunden med bra råvaror, fri från socker och snabba kolhydrater. Bestäm redan innan första tuggan hur mycket du ska äta och håll dig sedan till den regeln. Tips på recept finns på exempelvis på http://lesscarbs.se/, men hela nätet är fullt av härliga sockerfria recept som du kan söka på : )
Du kommer att klara det här, vänta inte. Att leva med socker på hjärnan är inget liv. Det är ett fängelse men det går att ta sig ur det med rätt verktyg. Det gjorde jag och jag kände och mådde precis som du! Jag hoppas verkligen att jag har kunnat hjälpa dig på traven. Du får gärna höra av dig igen om du har frågor eller behöver mitt stöd på din resa.

Ha en fantastisk första sockerfri dag till alla er därute!

Här är lite med kommersiella tips för att slippa sötsuget från Paulun och expressen http://www.expressen.se/halsoliv/vikt/7-satt-att-slippa-sotsuget-for-gott/