söndag 15 mars 2015

Vad är Paleo?



Det snackas mycket om lågkolhydratkosten Paleo. Med all rätt kan tyckas. Paleo är stenålderskost, alltså så som vi åt innan vi kom på att vi kunde odla spannmål och dricka komjölk. Paleo menar att vårt matsmältningssystem inte har förändrats så mycket sedan dess, och därför mår våra magar och kroppar bättre om vi äter sådant som kroppen är designad för att bryta ner. Ganska logiskt, egentligen. Är detta något för dig? Uteslut då all processad kost (akta sig för korv, chark och färdigmat), spannmål och mejeriprodukter så är du hemma. Och givetvis inget som helst socker you junkie : )



Ju mer jag funderar på Paleo som livsstil inser jag att jag ätit en hel del paleo-kost genom åren, bara utan att veta om det. Jag har alltid haft LCHF som bas, men har många gånger känt att min mage inte riktigt mår bra av för feta mejeriprodukter. Särskilt kinkig blir den på morgonen om den får för mycket mjölk och yoghurt. Jag tror absolut att detta är en utmärkt kosthållning för många. I slutändan förespråkar jag ändå alltid att känna efter vad som funkar för just dig och din kropp. Blir din mage uppsvälld av mjölk, ja då  är det rätt logiskt att se över din mjölkkonsumtion.


Läs mer om Paleo i Jenny och Magnus fina blogg "Under vårt tak" HÄR