torsdag 2 april 2015

Påskpepp och tips till alla sockerberoende


Glad påsk från mig
Påskägg. Dessa färgglada ovaler, som vittnar om sötma, vår och familjelycka. Det är vad de ger sken av i alla fall. Själv associerar jag dessa med ångest, ånger och kontrollförlust. Påsken är en av de svåraste högtiderna för den som lider av sockerberoende, kanske till och med svårare än julen. På påsken är mycket fokus kring just godisfyllda påskägg, medan sötsakerna på julen fungerar med som ett tillbehör. Under påskhelgen beräknas vi svenskar vräka i oss 530 ton godis till ett värde av ca 50 miljoner kronor. Godis är alltså lyckans business, för somliga (läs godisföretgen). Jag tror att jag har mest svårt att motstå påskgodiset just för att det ter sig så oskyldigt och gulligt. Så sammankopplat med familjetradition, våren och ljusare tider. Men jag vet att jag tidigare år alltid har mått skit efter påskhelgen. Känt mig misslyckad och inte förstått varför alla andra kan sitta där och mumsa, när jag fullständigt tappat kontrollen över hur mycket jag ätit, vill äta och kommer att äta vekorna som kommer. Nuförtiden försöker jag alltid hitta tillbaka till den känslan när jag ligger på randen för att återfalla in i ett destruktivt beteende. Innan skadan är skedd. Det är mitt bästa tips, hitta den känslan, då kommer du att inse att det inte är värt det. Andra tips är att planera noga. Vad och hur mycket du ska äta, och se upp med att dricka för mycket alkohol. Jag har härliga vänner som brukar ge mig ett påskägg med nötte. Det värmer och jag är glad att jag lyckats få dem att förstå att jag menar allvar. Jag är sockerberoende och jag kommer aldrig mer att äta socker, inte ens på påsk! Så är det bara. De gör sina val och jag gör mitt. Det handlar om att respektera varandra och de olika sätt vi behöver leva på för att må bra. Glad påsk till er alla!

Läs nosugaraddeds tips på sockerfria påskhärligheter HÄR

Läs också Johanna Toftbys artikel (expressen), bland annat om hur vi lär barnen att bli sockerberoende HÄR